ورق استیل چیست و کاربرد آن

ورق استیل

ورق استیل یا استنلس استیل به دلیل آلیاژ خاص خود دارای خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به فولاد است. که عناصر تشکیل دهنده آن شامل کربن، کروم، نیکل و آهن می باشد. تفاوت اصلی بین آهن و استیل در میزان کربن آنها می باشد. کربن موجود در فلز استیل از 0.30% الی 1.75% متغییر می باشد. آنچه که باعث افزایش مقاومت فلز استیل در برابر خوردگی میشود میزان عنصر کروم آن است که این عنصر خاصیت ضد زنگ بودن را به این محصول میدهد. ورق استیل علاوه بر ضد زنگ بودن دارای ویژگی های دیگری نظیر بازیافت پذیر بودن، استحکام در برابر خوردگی، طول عمر زیاد، مقاومت در برابر حرارت می باشد. . ورق های استیل دارای درصدی کم از کربن می باشند که این درصد معمولا زیر عدد 2 است و هرچه میزان کربن موجود در ورق های استیل بیشتر باشد شکل پذیری کاهش و مقاومت آن ها افزایش می یابد. این محصول در دو نوع متفاوت مربع و مستطیل شکل تولید شده که هر دو دارای ابعاد متفاوتی نیز می باشند و بسته به نیاز پروژه انتخاب می گردند با افزودن عنصر مولبیدن به این فلز مقاومت آن در برابر خوردگی ناشی از اسید های کاهنده افزایش می یابد. با تغییر آلیاژهای موجود در این نوع ورق قیمت ورق استیل وهمچنین میزان کاربرد آن در بخش صنعت نیز متغییر میشود.

ویژگی ورق استیل

ویژگی ورق استیل ساخت استیل به صورت اتفاقی انجام شد اما از آن پس به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که داشت به سرعت در حوزه های مختلف زندگی انسان کاربردهای فراوانی یافت. مهمترین ویژگی ورق استیل مقاومت آن در برابر خوردگی ست. ورق استیل ظاهری زیبا دارد و قابل بازیافت می باشد. حدود 70 الی 80 درصد  از استیل ها از صنعت بازیافت ضایعات فلزی تولید می شوند. این ورق به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه میشود. از دیگر ویژگی های مهم ورق استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاوم در برابر حرارت
  • ضد زنگ
  • قابلیت جوشکاری
  • دارای عمر مفید

انواع ورق استیل

انواع ورق استیل در طبقه بندی این محصول، ورق ها براساس آلیاژ تقسیم بندی می شوند. استیل ها چند سری دارند از جمله سری 300 و 400. اما معروف ترین و رایج ترین استیل در بازار سری 300 است که ضد زنگ می باشد و به انواع مختلفی مثل 304، 305، 316،321، 347 تقسیم می شود که در بین همه موارد 304 از سایرین پر مصرف تر است.

کاربرد ورق استیل

کاربرد ورق های استیل به دلیل ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی که دارند امروزه به یکی از پرکاربردترین ورق های موجود در بازار تبدیل گشته اند. از جمله انواع کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف ساختمان
  • پوشش بدنه و سقف درب آسانسور
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت قطعات بزرگ در کشتی سازی و همچنین ساخت پمپ
  • ساخت تانکر حمل مواد شیمیایی
  • ساخت بدنه خودرو، کامیون و هواپیما
  • ساخت لوازم الکتریکی مانند ترانسفورماتور

همچنین ورق استیل در صنایع و ساختمان سازی کاربرد فراوان دارد. این ورق نیز در صنایع تولید سیمان، کاغذ، مواد شیمیایی، روغن، شکر و … مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق های استیل طرح دار

ورق استیل طرحدار یکی از انواع ورق های استیل می باشد که به دلیل گستردگی نوع کاربرد آن مشتریان زیادی نیز دارد. ورق استیل طرح دار در ساخت اتاقک آسانسور، پنل دکمه های آسانسور، ساخت لوازم خانگی، روکش دیوار و سقف، وسایل تزئینی، صنایع هواپیما سازی و … استفاده میشود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *