آشنایی با بهترین تیرآهن

بهترین نوع تیر آهن

بهترین نوع  تیرآهن جزو مهمترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز می باشد به همین دلیل در خرید این محصول باید دقت زیادی به عمل آید. به طور کلی تیرها دارای مشخصات فنی و ظاهری بسیاری بوده که توجه به آن ها می تواند در امر خرید کمک شایانی به شما عزیزان کند. علاوه بر مشخصات این محصول، توجه به استاندارد و کشور تولیدی تیر نیز می تواند موثر باشد. دوام یک ساختمان عمدتا به ستون ها و تیرهای آن متکی است. ستون ها به ایجاد پایه های محکم در سازه کمک می کنند در حالی که تیرها مقاومت سازه های مورد نظر را افزایش می دهند. هدف اصلی از استفاده تیر در ساختمان، مقاومت در برابر نیروهای وارد می باشد. تیرهای مختلفی در ساخت و سازه استفاده می شود. تیرها بر اساس برخی از عوامل اصلی مانند میزان پشتیبانی آنها، اشکال، طول و مواد آنها دسته بندی می شوند.

انواع تیر آهن

انواع تیر آهن اکثر تیر های سازه ای از چوب، بتن و فولاد ساخته شده اند. همه این مواد دارای کیفیت و منحصر به فردی هستند.

  • تیرآهن فولادی
  • تیرآهن سازه چوبی
  • تیرآهن ساختاری بتونی

تیر آهن فولادی

تیر آهن فولادی یکی از بهترین انواع تیرهای مورد استفاده در ساخت و ساز تیرآهن فولادی است. آن ها بسیار قدرتمند و توانای مقاومت و حمل باز های سنگین را دارند. یک تیر فولادی به راحتی خورده نمی شود و مناسب برای ساخت پل ها می باشد.

تیرآهن چوبی

تیرآهن چوبی سازه چوبی نمیتواند به سختی تیرهای ساطه ای فولادی و بتنی باشد. به همین دلیل بهترین روش استفاده از آنها در واحد های مسکونی کوچک و ساختمان های مسکونی است. تیرهای چوبی بیشتر از تامین دوام سازه برای اهداف تزئینی نیز مناسب است.

تیر آهن بتنی

تیر آهن بتنی یکی از بهترین انواع تیرآهن، تیرآهن بتنی می باشد. یک تیر بتنی می تواند نیروهای قوی و بارهای بیش از حد را تحمل کند. به همین دللی آن ها بیشتر در ساخت و سازهای تجاری استفاده می شوند. تیرهای سازه ای بتنی همچنین برای تامین پل ها و بزرگزاه ها با پشتیبانی لازم استفاده می شود.

کاربرد تیرآهن

کاربرد تیر آهن هریک براساس نوع طراحی دارای عملکرد و وظیفه ویژه ای نیز می باشند. در ادامه به بررسی وظایف هریک از تیرها در ساخت و ساز خواهیم پرداخت.

  1. تیر اصلی: وظیفه تیر اصلی منتقل نمودن بار از تیر فرعی به سمت ستون ها بوده و در سازه به ستون متصل می گردند.
  2. تیر فرعی: تیر فرعی به تیرهای اصلی متصل گردیده و افقی می باشد. وظیفه اصلی تیر فرعی انتقال بار به تیر اصلی می باشد.
  3. تیر کلاف: وظیفه اصلی تیر کلاف منتقل نمودن بار از تیر عرضی به ستون ها می باشد و به دو تیر عرضی که در سقف و خرپای ستون ها قرار دارد متصل می شود

بهترین تیر آهن

بهترین نوع تیرآهن IPE ذوب آهن اصفهان بهترین نوع تیراهن در ایران است که وزن آن طبق جدول اشتال است و علت گران بودن آن نیز همین مورد است. تیرآهن ذوب آهن اصفهان  کیفیت بالایی در برابر تیراهن های تولیدی دیگر دارد به همین دلیل مصرف کننده و طرفداران خاص خود را دارد. البته تیرآهن کارخانه یزد، ناب، آرین و فایکو از نظر وزنی سبک هستند و از سایر محصولات ارزان‌تر هستند. علامت حک شده بروی بال تیراهن ذوب آهن ESCO است که آن را از سایر کارخانه ها متمایز می کند. کارخانه های دیگری نظیر تیرآهن ناب، تیرآهن ماهان، تیرآهن ماهکار اشتهارد، تیرآهن روس، تیرآهن کره جز برند های معتبر هستند.

مزایای استفاده از تیرآهن

مزایای استفاده از تیر آهن لازم است در هنگام خرید به مزایا و معایب این محصول و کاربرد آن توجه ویژه ای گردد.

  • اجرا و نصب سریع
  • امکان اتصال چندین قطعه
  • امکان توسعه پس از اتمام سازه
  • تیرها به صورت پیش ساخته در کارخانه وجود دارد
  • کاربرد فراوان در ارتفاع زیاد
  • معایب استفاده از تیرآهن در سازه
  • تضعیف تیر در دمای بالا
  • احتمال خوردگی
  • تمایل به کمانش

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *