انواع ضایعات آلومینیوم

انواع ضایعات آلومینیوم

انواع ضایعات آلومینیوم: به طور کلی ضایعات آلومینیوم به دو دسته ضایعات داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

آرمین ضایعات بهترین خریدار ضایعات در تهران

 

ضایعات های داخلی

منظور ضایعات آلومینیومی است که در داخل واحد در تمام مراحل تولید محصول به دست می آید. این ضایعات در واحدهای ذوب اولیه یا ثانویه و واحدهای تولیدی (فرایندهای نورد یا اکستروژن) تولید می شوند. اصولاً این نوع قراضه ها در چرخه صنعت آلومینیوم وجود دارند اما معمولاً در آمار بازیافت آلومینیوم مورد توجه قرار نمی گیرند.

ضایعات های خارجی

ضایعات های خارجی موجود برای بازیافت به دو دسته تقسیم می شوند.

ضایعات صنعتی جدید: ضایعات تولید شده توسط مصرف کنندگان محصولات نیمه تمام. این مانند زباله های حاصل از پردازش ورق ها به قوطی است. اکثر ضایعات صنعتی جدید در مرحله قبل از تولید نهایی قطعه دارای کیفیت مشابه با ضایعات داخلی هستند. محصولات معیوب مانند بقایای نورد و اکستروژن یا انواع آلیاژهایی که به راحتی قابل شناسایی هستند و در طول پردازش آلوده نمی شوند. این نوع ضایعات به واحدهای ذوب ویژه مانند واحدهای فرعی تولیدی شمشال بازگردانده می شود. سپس این شمشال ها برای نورد و اکستروژن در واحدهای دیگر به تکثال و سایر محصولات تبدیل می شوند. انواع دیگر ضایعات صنعتی جدید عبارتند از تراشه های ماشینکاری و براده ها و سایر مواد حاصل از نورد، حفاری و برش. این مواد اغلب ترکیبات آلیاژی متفاوتی دارند و به روغن، رنگ و سایر فلزات آلوده هستند. بنابراین برای انتقال به واحدهای ذوب مجدد معمولی مناسب نیستند و باید برای فرآوری به واحدهای ذوب ثانویه منتقل شوند.

ضایعات مستعمل: ضایعات برگشتی از محصولات آلومینیومی (مانند UBC یا قطعات خودرو) تا پایان عمر خود را ضایعات قدیمی می نامند.از جمله این روان کننده ها می توان به مخلوط کلرید سدیم (5/48 درصد)، کلرید پتاسیم (5/48 درصد) و کمپلکس نمک فلوراید (3 درصد) اشاره کرد. در نهایت سرباره از کوره خارج شده و عناصر آلیاژی به آن اضافه می شود. بنابراین محصولات به دست آمده از اکثر واحدهای ذوب ثانویه، آلیاژهای ریخته گری هستند. البته محصولات دیگری مانند محصولات پودری برای اکسید زدایی فولاد و سایر فلزات نیز از واحدهای ذوب ثانویه قابل تولید است. در میان فعالان بازار ضایعات ایران، آلومینیوم ضایعات به دو دسته آلومینیوم نرم ضایعات و آلومینیوم خشک تقسیم می شود. و آلومینیوم خشک ضایعات، از جمله پیستون ضایعات، سر سیلندر، رینگ ها و خواهد

طبقه بندی روش های بازیافت

به طور کلی، نگرانی های زیست محیطی انگیزه اصلی بازیافت آلومینیوم است. هر روز میلیون ها قوطی و بسته بندی آلومینیومی دور ریخته می شود و در صورت عدم بازیافت منبع جدی آلودگی محسوب می شود. نوع مواد زائد تأثیر عمده ای بر فناوری بازیافت دارد. به طور کلی، صنعت بازیافت آلومینیوم را می توان به سه دسته تقسیم کرد. صنعت بازیافت آلومینیوم اولیه معمولاً زباله های شهری (ظروف و قوطی های یکبار مصرف) و زباله های صنعتی (ورق ها) را که اغلب حاوی منیزیم نیز هستند بازیافت می کند. در این صنایع قراضه به آلومینیوم تولید شده از بوکسیت اضافه می شود. قوطی های نوشیدنی منبع اصلی ثانویه آلومینیوم هستند، بنابراین برخی از دستگاه های ذوب برای این مواد طراحی شده اند.

صنایع ثانویه برای بازیافت آلومینیوم شامل صنعت حمل و نقل است که شامل صنعت خودروسازی (آلیاژهای آلومینیوم-سیلیکون) و صنعت هوافضا (ورق های آلومینیوم-منیزیم) می شود.علاوه بر این، قراضه به دست آمده از صنعت بازیافت فلزات نیز حاوی مقادیر قابل توجهی آلومینیوم است. صنعت بازیافت، تجهیزات الکتریکی پایان عمر، صنعت بسته بندی و صنعت ساختمان نیز در این دسته قرار می گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *