استیل ۳۱۶ چیست؟

استیل ۳۱۶

استیل ۳۱۶ یک نوع استاندارد برای استیل‌ های حامل مولیبدن می ‌باشد. این استیل به همراه استیل ۳۰۴ از مهم ‌ترین انواع استیل‌ های ضدزنگ آستنیتی هستند. برخلاف باور بسیاری، این دو استیل با یکدیگر تفاوت ‌های خاصی دارند. تفاوت آن ‌ها برای تولیدکنندگان از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است تا هنگام تولید دچار اشتباه نشوند.

به گزارش خریدار ضایعات در تهران استیل 316 نوعی استیل از دسته ی استیل های آستنیتی ست که به دلیل داشتن 2 تا 3 درصد مولیبدیم شناخته شده است. افزودن مولیبدیم باعث شده است که استیل 316 مقاومت بالاتری نسبت به خوردگی داشته باشد. علاوه بر اینکه در برابر حرارت نیز مقاوم تر است. این گرید از استیل در محیط های اسیدی به کاربرده می شود. در واقع استیل 316 برای کار در محیط هایی که نیاز به حفاظت قوی در برابر خوردگی دارند طراحی شده است. به طور عمده از استیل 316 برای ساخت قطعات کوره، مانیفولد های تخلیه گاز، تجهیزات عکاسی و داروسازی و همچنین قسمت هایی از موتورهای جت به کار برده می شود. به طور استیل 316 کاربرد خاص دارد و در کاربردهای عادی بیشتر از سایز گریدها مانند 303 یا 304 و … استفاده می شود.

استیل ۳۱۶ داخل فرمولاسیون خود مولیبدن نیز دارد که مقاومت استیل را در برابر اسیدها، آلکالیدها و خوردگی ‌های کلری بالا می ‌برد. همین ویژگی ‌ها باعث شده است تا استیل ۳۱۶ از محبوبیت بسیاری برخوردار باشد و جایگاه خود را میان خریداران حفظ کند.

ویژگی استیل۳۱۶

ویژگی استیل۳۱۶ از لحاظ تشابه، استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ به یکدیگر بسیار نزدیک هستند و تشابهات بسیاری دارند. ویژگی ‌ها و خواص فیزیکی و مکانیکی استیل ۳۱۶ با استیل ۳۰۴ یکسان است. به همین منظور تشخیص تفاوت این دو استیل با چشم مسلح تقریباً کاری غیرممکن می ‌باشد. تفاوت‌ های عمده استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ با یکدیگر در نسبت اجزای مواد به ‌کار رفته و مقداری از ترکیب شیمیایی در استیل ۳۱۶ است که عبارتند از:

  • ۱۶ درصد کروم
  • ۱۰ درصد نیکل
  • ۲ درصد مولیبدن

با افزایش درصد نیکل و اضافه شدن مولیبدن، استیل ۳۱۶ مقداری از استیل ۳۰۴ به ازای هر اونس از این استیل گران ‌تر می ‌شود. اما جایی که استیل ۳۱۶ برتری خود را نشان می ‌دهد، زمانی است که بحث مقاومت در برابر خوردگی این دو فلز با یکدیگر مطرح می ‌شود. به‌ خصوص زمانی که این خوردگی در برابر محلول ‌های کلریدی و کلردار شده باشد. پس در زمان ‌هایی که بحث در معرض قرار گرفتن فلز در برابر نمک یا دیگر خورنده  ‌های قدرتمند مطرح باشد، استیل ۳۱۶ پیشنهاد می ‌شود زیرا عملکرد بهتری را از خود نشان می‌ دهد. چندین مورد از کاربردهای رایج استیل ۳۱۶ در زمینه های زیر هستند:

  • سبدهایی از جنس استیل ضد زنگ
  • بخش‌ های مورداستفاده در تجهیزات دریایی
  • محفظه و حصارهای الکتریکی
  • وسایل پزشکی و جراحی
  • تجهیزات دارویی
  • تجهیزات شیمیایی

استفاده از استیل ۳۱۶ در زمان‌ هایی که مقاومت در برابر اسید و دیگر خورنده ‌ها از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است، گزینه مناسبی برای استفاده می ‌باشد. چرا که در ساختار خود دارای مقداری مولیبدن است و جلوی خوردگی استیل را به ‌خوبی خواهد گرفت.

انواع ورق۳۱۶

انواع ورق ۳۱۶ استیل 316 دارای دو نسخه دیگر نیز هست که با نام های استیل 316L و 316H شناخته می شوند. گرید 316L مقدار کربن کمتری در مقایسه با استیل 316 دارد و در برابر حساسیت زایی (Sensitisation) مقاوم تر است. از این گرید در به طور گسترده در اجزایی که نیاز به جوشکاری دارند استفاده می شود. اما گرید 316H کربن بیشتری دارد و در حرارت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد استیل۳۱۶

از ورق استیل 316 در موارد زیر استفاده می شود

  • فرایندهای شیمیایی و پتروشیمیایی ( لوله های فشار، مخازن، مبدلهای حرارتی، سیستم های لوله کشی، فلنج ها، فیتینگ ها، شیرها و پمپ ها)
  • فرایندهای غذایی و نوشیدنی
  • دریایی
  • درمانی
  • تولید انرژی – هسته ای
  • فرایندهای داروسازی
  • پالایشگاه ها
  • عملیات آبی

مزیت استیل۳۱۶

مزیت استیل۳۱۶ مهم‌ ترین مزیت استفاده از استیل ۳۱۶ خواص ضدخوردگی این استیل می ‌باشد. به دلیل افزودن مولیبدن، این فلز مقاومت بیشتری را در برابر خوردگی از خود نشان می ‌دهد. البته اگر در محلی نیستید که خورندگی، عاملی مهم در تخریب باشد، می ‌توانید از استیل ‌های ۳۰۴ برای جلوگیری از افزایش هزینه ‌ها استفاده کنید. استیل‌ ۳۱۶ می ‌تواند در برابر محلول ‌های خورنده و استفاده ‌هایی که در آن‌ ها بحث خورندگی مطرح است، نظیر چربی بری با استفاده از بخار یا دیگر موارد پاک ‌کنندگی، مقاومت بهتری را از خود نشان دهد.

مزیت دیگر استفاده از استیل‌ ۳۱۶ استفاده در تجهیزات دریایی می ‌باشد. نمک و آب دریا، می ‌توانند به نحوه ‌های خاصی به فلزات صدمه وارد کنند. در کنار محیط خشن دریا و استفاده‌ های دریایی، نمک و کلریدهای موجود در آب دریا می‌ توانند حتی سخت ‌ترین فلزات را نیز بخورند. نمک حتی لایه حفاظتی اکسیدی استیل‌های ۳۰۴ را نیز از بین می‌ برد و چیزی به‌ جای نمی ‌گذارد. پس همین مسئله می ‌تواند استیل ۳۱۶ را به انتخابی مطلوب در این نوع استفاده‌ ها تبدیل کند.

مزیت آخری که می ‌توان برای استفاده از استیل‌ ۳۱۶ ذکر کرد، قابلیت ماندگاری بیشتر این نوع استیل‌ می ‌باشد. استیل‌ ۳۱۶ قابلیت خمشی و سختی بیشتری در مقایسه با استیل‌ ۳۰۴ دارد. به همین دلیل می ‌باشد که در سبدهای سیمی از این نوع استیل‌ استفاده می ‌شود. با استفاده از استیل ۳۱۶ می ‌توان سبدهای بادوامی ساخت که در شرایط مختلف به ‌راحتی از بین نخواهند رفت. برای مثال می‌ توان به سبدهای خرید موجود در فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای اشاره کرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *