آشنایی با پروفیل سی پرلین

پروفیل سی پرلین

پروفیل سی پرلین : پروفیل پرلین یک تیر یا میله افقی است که برای پشتیبانی ساختاری در سازه‌ ها و اغلب در قسمت زیر سقف استفاده می‌ شود. این پروفیل یا توسط تیرهای ساختمان و یا توسط دیواره ‌های خودش، پشتیبانی و حمایت می ‌گردد. از این نوع پروفیل‌ اغلب در ساختمان ‌های اسکلت فلزی استفاده می ‌شود ولی بعضاً در ساختمان ‌هایی با اسکلت چوبی نیز می ‌تواند جایگزین بعضی از تیرها شود. پرلین ‌های سقف، وزن عرشه سقف را تحمل می ‌کنند. عرشه سقف در واقع یک پنل چوبی، تخته لایه یا فلزی است که سطح سقف را به وجود می‌ آورد. این سطح معمولاً با نوعی ماده عایق در برابر شرایط محیطی پوشانده می ‌شود. این ماده عایق می‌ تواند بتن و یا سایر مواد عایق باشد.

پرلین ‌ها بارها و نیروهای سقف را به عناصر ساختاری اصلی که نگه ‌دارنده و محافظ سقف هستند، منتقل می ‌کنند. شکل و آرایش پرلین ‌ها بستگی به نوع و میزان بارها و فشارهای وارده به سقف و همچنین طول ورق ‌های محدودکننده دارد. پرلین ‌ها دارای انواع مختلفی می ‌باشند که بر اساس متریالی که از آن ساخته ‌شده ‌اند و شکلی که دارند، طبقه‌ بندی می ‌شوند. پرلین ‌های مختلف استفاده‌ های مختلفی نیز دارند. از جمله این موارد استفاده می‌ توان به تکیه ‌گاهی برای دیوارها و یا تیرچه‌ های کف سازه اشاره کرد.پرلین ‌های استیل و فولادی جای پرلین ‌های چوبی را گرفته ‌اند. این پرلین ‌ها سبک ‌وزن هستند، ابعادشان ثابت است و در تغییرات شدید دمایی به ‌طور متوسط و نرمالی منبسط و منقبض می ‌گردند. اکثر پرلین‌ های فولادی توسط نورد سرد ساخته می ‌شوند که هزینه ساخت آن در مقایسه با نورد گرم، کمتر است.

مشخصات پروفیل سی پرلین

مشخصات پروفیل سی پرلین :پروفیل C در ابعاد و ضخامت های متنوعی تولید می شوند. این پروفیل ها معمولا در شاخه های 6 متری در ضخامت های 2.5،2 و 3 میلیمتر تولید و روانه بازار میگردد. ابعاد پروفیل سی پرلین بر حسب ارتفاع آن بیان میشود. پروفیل C180 ارتفاعی برابر با 180 میلیمتر دارد.

  1. ضخامت پروفیل سی پرلین: 3،2.5،2 و 4 میلیمتر
  2. طول پرئفیل سی پرلین : 6 متر
  3. ارتفاع پروفیل  سی پرلین : 160 الی 240 میلیمتر
  4. وزن شاخه پروفیل C: بین 23 الی 55 کیلوگرم

کاربرد پروفیل سی پرلین

کاربرد پروفیل سی پرلین :

از جمله موارد کاربرد پروفیل سی پرلین می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در سقف ‌ها

از پروفیل سی پرلین به‌ عنوان پوششی برای سقف ‌های سبک صنعتی، مانند سقف کارخانه‌ ها و سوله ‌ها، سقف کارگاه ‌ها و غیره استفاده می ‌شود.

  • استفاده در دیوارهای با کاربرد غیر باربری

از پروفیل سی پرلین در دیوارهای غیر باربر (دیوارهایی که وزن اصلی ساختمان را تحمل نمی ‌کنند) استفاده می ‌شود.

  • استفاده در دیوارها و ستون ‌ها

پروفیل سی پرلین در پوشش دیوارها نیز استفاده می ‌گردد. همچنین می ‌توان از آن در اتصال ستون ‌هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز استفاده کرد.

  • استفاده‌ های دیگر

می‌ توان از پروفیل سی پرلین در قاب ‌بندی درها، پیرایش سقف، پیرایش پنجره ‌ها، ریل‌ های جانبی و ریل‌ های نرده ‌ای استفاده نمود.

مزایای پروفیل سی پرلین

مزایای پروفیل سی پرلین :از جمله مزایای استفاده از پروفیل سی پرلین C purlin می ‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پرلین C دیواره نازک، وزن سبک، استحکام بالا و عملکرد عالی دارد.
  • از آن ‌جایی‌ که ظرفیت باربری و انتقال بارها و فشارها در این پروفیل بسیار بالا است، از نظر قیمت پروفیل سی پرلین و مصالح حدود 40 درصد نسبت به ساختمان ‌های ساخته ‌شده با فولاد سنگین، بهتر عمل می ‌کند.
  • تهیه، تولید و حمل ‌و نقل این پروفیل به‌ راحتی انجام می ‌شود، بنابراین روند ساخت ساختمان ‌های فولادی را سرعت می ‌بخشد.
  • استفاده از پروفیل سی پرلین در ساخت ساختمان مقرون ‌به‌ صرفه است و مونتاژ قابل ‌اعتمادتری دارد.
  • این پروفیل دچار شکستگی نمی ‌شود و بنابراین برای استفاده در سقف‌ ها، تیرها و ستون ‌ها توصیه می ‌شود.
  • استفاده از این پروفیل‌ در ساختمان ‌های اسکلت فلزی مخصوصاً در کشورها و مناطق زلزله ‌خیز از جمله ایران به ‌شدت توصیه می‌ گردد.
  • اضافه و کم کردن قطعات و حمل قطعات پروفیل سی پرلین آسان است.
  • این پروفیل‌ قابل بازیافت و سازگار با محیط ‌زیست می ‌باشد.

مراحل ساخت پروفیل سی پرلین

مراحل‌ساخت پروفیل سی پرلین :

پروفیل سی پرلین جز آن دسته از پروفیل‌های فولادی با مقاطع باز محسوب می‌شود. به طور کلی، تولید این دسته از پروفیل‌ها در سه مرحله انجام می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. این سه مرحله عبارتند از:

تهیه مواد اولیه 

کارخانجات ایرانی موفق شدند که بیشتر مواد اولیه برای ساخت پروفیل‌ها را از طریق فولاد مبارکه تهیه کنند و باقی مواد مورد نیاز را هم از کشورهایی همچون برزیل، آسیای میانه و اروپای شرقی تهیه کنند. برای ساخت پروفیل، باید ورق‌های مورد استفاده، ترکیبات شیمیایی خاصی داشته باشند و علاوه بر آن، از خواص مکانیکی قابل توجهی نیز برخوردار باشند تا در فرآیند تولید مشکلی ایجاد نشود.

ورقه‌های مورد استفاده در این فرآیند، دارای استانداردهای ST37.2، JIS G 3131 و G 3132 هستند. ترکیبات شیمیایی موجود در آن‌ها شامل سلیس با 0.35، فسفر 0.04، منگنز 0.5، گوگرد 0.04 و کربن 0.1 تا 0.3 می‌شود. در نهایت، پس از تعیین مشخصات ابعادی که دارند، در بخش‌های مختلف انبار شده تا وارد پروسه ساخت پروفیل بشوند.

برش کلاف به صورت نوار

با استفاده از دستگاه برش، کلاف‌های تهیه شده را به نوارهایی با اندازه مشخص تبدیل می‌کنند. این دستگاه‌ها در کل به دو دسته نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. قسمت‌های مختلف این دستگاه برش شامل بخش ذخیره کلاف، ضربه‌گیر، سیستم بازکننده طوقه‌های کلاف، میز حمل‌کننده، کلاف گیر، سیستم کنترل‎کننده تنظیمات، صاف‌کننده ورق، گیوتین و قرقره‌های هدایت ورق، غلتک‌های تغذیه ورق، قسمت اصلی برش، غلتک‌های جدا‌کننده نوارهای بریده شده، نگه‌دارنده نوارها و قسمت جمع‌آوری هستند.

• در این مرحله، ابتدا کلاف‌ها روی کلاف‌گیر قرار می‌گیرند و به دور آن می‌چرخند.
• بعد از باز شدن طوق‌ها، سر ورق‌ها را به زیر غلتک‌های صاف‌کننده هدایت می‌کنند.
• هنگامی که ورقه‌ها به طور کامل صاف و تخت شدند، گیوتین سر ورق‌ها را می‌برد تا در هنگام جوشکاری، مشکلی ایجاد نکنند.
• غلتک‌های تغذیه دو عدد شفت اصلی محرک دارند، که بر روی آن‌ها تیغه‌هایی از جنس فولاد قرار گرفته‌است.
• برای آزمایش میزان سختی تیغه‌ها، بر روی آن‌ها عملیات حرارتی انجام می‌دهند که مطمئن شوند، میزان سختی آن بین 59 تا 61 راکول باشد.
• همچنین فواصل این تیغه‌ها متناسب با عرض نوارهای مورد استفاده تنظیم می‌شود، که بر اثر عبور از بین آن‌ها به بهترین شکل برش داده شوند.
• در بخش بعدی، این نوارهای بریده شده، به سمت جلو حرکت می‌کنند و از دو عدد شفت جدا‌کننده عبور داده می‌شوند.
• بعد از عبور از شفت‌های جداکننده،  نوارها، در گیره مخصوصی که در بخش نوار جمع کن قرار گرفته، گیر می‌کنند.
• در این وضعیت قطر نوار جمع کن، توسط سیستم هیدرولیکی قرار گرفته در دستگاه، به اندازه چند سانتی‌متر باز می‌شود.
• با باز شدن قطر نوار جمع کن، داخلی‌ترین لایه ورق جدا می‌شود و به راحتی نوارها به واسطه میز متحرک به سمت محور اصلی حرکت می‌کنند و به خارج از دستگاه هدایت می‌شوند.
• در نهایت نیز نوارها را دسته‌بندی و به بخش‌های گوناگون خط تولید منتقل می‌کنند.

ساخت پروفیل

روش تولید پروفیل به امکاناتی که دستگاه‌های ماشینی در اختیار سازنده می‌گذارند، بستگی دارد. اکثراً پروفیل‌های سی پریل به صورت مستقیم تولید می‌شوند. دستگاه‌های لازم برای تولید پروفیل دارای بخش‌های فرمینگ اولیه، تغذیه نوار، گیوتین، قسمت جوش سر و ته نوار، انباره، فرمینگ نهایی، قسمت جوش دو لبه‌ی پروفیل، براده برداری، خنک کننده، برش یا راه اتوماتیک، سایزینگ با تعداد 4 الی 12 دروازه، شتاب دهنده و در آخر میز تخلیه هستند.ممکن است که بعضی از دستگاه‌ها نتوانند تمام بخش‌های نام برده را برای ساخت پروفیل پشتیبانی کنند، ولی نکته قابل توجه این است که عملکرد اصلی این دستگاه‌ها در کل فرآیند تولید باید به روش سرد انجام پذیرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *