تفاوت های برنج و برنز و مس

تفاوت های برنج و برنز و مس

تفاوت های برنج و برنز و مس ممکن است نام آلیاژهای مس مانند برنج و برنز را شنیده باشید. این آلیاژها فلزات قرمز نامیده می شوند و بیشتر فلزات بعد از فلزات سیاه قرار می گیرند.اما بی دقتی در خرید این محصولات می تواند منجر به خرید اشتباه و ضرر مالی زیادی شود.تفاوت آنها با یکدیگر برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی چیست؟ بین برنج و برنز و مس؟آیا خواص مشابهی دارند؟ چه چیزی گران تر است

اگرچه این سه فلز متعلق به یک خانواده هستند، اما تفاوت های اساسی با هم دارند. آگاهی دقیق از خواص، ویژگی ها و کاربردهای مربوطه به شما کمک می کند تا تفاوت های بین مس، برنج و برنز را درک کنید. این مقاله تفاوت‌های بین مس، برنج و برنز را با مقایسه آنها در جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند.

آرمین ضایعات بهترین سایت در زمینه خریدار ضایعات در تهران

تفاوت های برنج و برنز و مس

تفاوت بین برنج ، برنز و مس در کاربرد

تفاوت بین برنج ، برنز و مس در کاربرد مس خالص رسانایی حرارتی و الکتریکی بسیار خوبی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است، اما نرمی و انعطاف پذیری آن باعث می شود در کاربردهایی که به استحکام بیشتری نیاز دارند، کمتر کاربرد داشته باشد. صنایع برق و الکترونیک، لحیم کاری، ساخت انواع لوله و اتصالات و … از جمله مصارف مهم مس است. مس همچنین به عنوان یک عنصر آلیاژی به فولاد اضافه می شود تا مقاومت به خوردگی فولاد را بهبود بخشد.

در مقابل، برنج و آلیاژهای برنز به دلیل استحکام بالاتر، اغلب برای ساخت اتصالات فلزی، زیپ، زنگ، پروانه کشتی، بلبرینگ و آلات موسیقی استفاده می‌شوند.

فلز مس چگونه است؟

مس به دلیل خواصی مانند هدایت الکتریکی و حرارتی عالی، سختی خوب، شکل پذیری خوب و مقاومت در برابر خوردگی خوب در کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می شود. بیشتر لوله‌ها و اتصالات از مس ساخته شده‌اند، زیرا مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و انعطاف‌پذیری دارند. این لوله ها نیز از ورق مسی ساخته شده اند.

مس همچنین دارای قابلیت لحیم کاری و جوشکاری عالی است.یکی از مهم ترین انواع مس، مس اکسیژن دار است که به دلیل رسانایی و انعطاف پذیری عالی استفاده می شود. علاوه بر این، برخی از عناصر آلیاژی مس، آلیاژهایی مانند برنج و برنز تولید می کنند. هر کدام در زیر توضیح داده شده است.

برنج، آلیاژ مس، لباس طلایی

برنج یک آلیاژ مس با افزودن روی (Cu-Zn) است. این دو عنصر اصلی ترین عناصر آلیاژی برنج هستند و عناصر دیگر به مقدار کم در ترکیب وجود دارند.افزایش مقدار روی باعث افزایش استحکام و انعطاف برنج می شود و همچنین در تعیین رنگ آلیاژ، پوشش نقش دارد. طیف رنگی از قرمز تا زرد

برنج بسیار شبیه به رنگ طلایی است. تفاوت این است که طلا سبک تر است. بنابراین، با توجه به این ویژگی های فیزیکی، آنها می توانند به راحتی با یکدیگر متفاوت باشند. از کاربردهای مهم برنج می توان به اهداف تزئینی به دلیل شباهت آن به طلا و ساخت آلات موسیقی اشاره کرد.

برنز، متال برای کاهش شکست نیمه نهایی

آلیاژهای برنز ممکن است بیشتر از برنج آشنا باشند. اولین چیزی که با شنیدن کلمه برنز به ذهن خطور می کند، مدال هایی است که در المپیک یا مسابقات مدرسه به شخص ثالث اهدا می شود. برنز آلیاژی از مس و قلع (مس SN) است و ساختار آن اغلب حاوی عناصری مانند آرسنیک، فسفر، آلومینیوم، سیلیکون و منگنز است. وجود چنین عناصری در ترکیب برنز استحکام آن را در مقایسه با مس خالص افزایش می دهد.از برنز برای ساخت آلات موسیقی، مدال، بلبرینگ و … استفاده می شود که از جمله مصارف مهم آن می توان به برنز اشاره کرد.

مهمترین تفاوت آنها برنج، برنز و مس است

تفاوت برنج و برنز و مس A اکنون که خواص کلی فلزات قرمز بر پایه مس را می دانیم، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به تفاوت های مس، برنج و برنز بیندازیم. برای این منظور عواملی مانند رنگ، ترکیب شیمیایی، خواص، کاربرد و قیمت را در نظر می گیریم.

تفاوت بین برنج، برنز و مس

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص مس، برنج و برنز از طریق رنگ است. برنج معمولاً زرد کم رنگ و بسیار شبیه به طلا است. از طرف دیگر، برنز تقریبا همیشه قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد. با این حال، مقادیر مختلف عناصر آلیاژی می توانند رنگ خود را کمی تغییر دهند. فلز پایه این آلیاژها، مس، ظاهری قرمز مایل به قهوه ای دارد، اما رنگ آن تیره تر از برنز است.

تفاوت در ترکیب شیمیایی

یکی از مطمئن ترین راه ها برای تشخیص مس از برنج یا برنز، بررسی برگ ها برای تجزیه شیمیایی است. مس خالص درصد بالایی از این عنصر را دارد اما برنز و برنز به ترتیب حاوی عناصر اصلی روی و قلع و همچنین عنصر مس هستند.تفاوت در طبیعت

برنج انعطاف پذیرتر از برنز است. این بدان معناست که شبکه‌های کریستالی تشکیل دهنده برنج در هنگام غلتیدن، هل دادن یا انتظار آزادانه نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. عملکرد مناسب باعث می‌شود برنز انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به برنج داشته باشد. در نتیجه، برنز بسیار خون‌آمیزتر از برنج است، اما برنج سریعتر اکسید می شود و بنابراین دوام بیشتری دارد.

از آنجایی که مس خالص است، تجزیه آن به خالص ترین شکل آن دشوار است، اما می توان آن را به راحتی تا کرد و به اشکال مختلف قالب گیری کرد. برنز قوی است، اما به سختی خم می شود. از سوی دیگر، برنج کمتر در معرض خوردگی و خراش است، اما نسبتاً انعطاف پذیر است.

همچنین یکی از خواص مهم برای تشخیص برنج بودن آلیاژ مورد نظر، خاصیت مغناطیسی آن است. برنج خاصیت مغناطیس دارد و وقتی آهنربا را به آن نزدیک کنید جذب آن می شود. در غیر این صورت می توان گفت که آلیاژ مورد نظر برنج نیست، اما خواص مغناطیسی آن نمی تواند مسی یا برنزی بودن مس را تشخیص دهد.تفاوت بین برنج و برنز

برنج و برنز آلیاژهای مبتنی بر مس هستند، اما هر کدام به دلیل تفاوت‌های ساختاری برای اهداف خاصی مناسب هستند. برنز یا برنج در این تفاسیر کدام بهتر است؟برنج از برنز انعطاف پذیرتر و کارآمدتر است. همچنین برنج رنگ روشن تری نسبت به برنز دارد. برنج درخشندگی بالایی دارد که آن را برای کاربردهای تزئینی و تزئینی مناسب می کند. از طرف دیگر برنز در برابر خوردگی توسط آب دریا مقاوم است و برای استفاده در شرایط خورنده سخت مناسب است. علاوه بر این، برنز نقطه ذوب بالایی دارد و در دماهای بالاتر نسبت به برنج قابل استفاده است. مهمترین چیز برای شناسایی و تشخیص برنج برنزی توجه به این نکته ضروری است که یکی از راه های انجام این کار توجه به ظاهر آن است. برنز روی سطح حلقه ضعیفی دارد و بنابراین با برنج متفاوت است.

برنج گرانتر است یا برنز؟

انواع مختلفی از آلیاژهای برنج و آلیاژهای برنز وجود دارد، بنابراین قیمت آنها بسیار بالا است. با این حال، برنز به طور کلی گران تر از برنج است. این مربوط به فرآیند تولید برنز است که نیازهای بیشتری نسبت به تولید برنج دارد.تفاوت بین مس و برنج

برنج آلیاژی از مس است و شباهت هایی دارد اما تفاوت هایی نیز دارد. مس در مقایسه با برنج دارای بالاترین رسانایی حرارتی در بین فلزات است و فلزی است که بعد از نقره دومین رسانایی الکتریکی دارد و فلزی با هدایت الکتریکی و حرارتی عالی است. همچنین مس نسبت به برنج در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد. از طرف دیگر، برنج قوی و انعطاف پذیر است. این ویژگی ها امکان استفاده از برنج را در کاربردهای سازه ای فراهم می کند.

مس گرانتر است یا برنج؟

مس به عنوان یک فلز خالص گرانتر از برنج است. به دلیل ترکیب مس و سایر عناصر آلیاژی، برنج خلوص مس کمتری دارد که باعث می شود قیمت آن در مقایسه با مس کمتر باشد. البته قیمت دقیق برنج به نوع آلیاژ آن بستگی دارد. برنج ارزان ترین آلیاژ در خانواده فلزات قرمز بر پایه مس است.

تفاوت بین مس و برنز

برنز نیز مانند برنج در برخی خواص و در برخی دیگر با مس متفاوت است. رسانایی الکتریکی و حرارتی عالی باعث برتری مس نسبت به برنز در کاربردهای الکتریکی و حرارتی می شود. علاوه بر این، لوله های مسی از یک سری صفحات مسی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی مس تولید می شوند.در مورد فویل مسی و کاربرد آن بیشتر بدانید. از طرف دیگر برنز سختی بالاتری نسبت به مس دارد که باعث بهبود مقاومت در برابر سایش و شکنندگی می شود.

قیمت برنز و مس

قیمت برنز و مس مس گرانترین فلز قرمز در خانواده مس است. برنز به دلیل محتوای مس کمتر از مس ارزانتر است و به دلیل نیازهای تولید بالاتر از برنج گرانتر است.

 

نتیجه

آلیاژهای قرمز بر پایه مس شامل برنج و برنز به همراه مس یکی از مهم ترین و پرکاربردترین آلیاژهای مهندسی در صنعت هستند. ویژگی های منحصر به فرد هر یک از این سه، آنها را برای کاربردهای خاص مناسب می کند. تفاوت مس، برنج و برنز با توجه به چندین پارامتر از جمله رنگ، ظاهر، خواص، ترکیب شیمیایی و قیمت مشخص می شود.

 

مس قهوه ای، برنج طلایی و برنز قهوه ای مایل به قرمز است. عنصر اصلی آلیاژی در برنج روی (Cu-Zn) و عنصر آلیاژی اصلی در برنز قلع (Cu-Sn) است. مس همچنین گران‌ترین فلز در میان آنهاست که به ترتیب برنز و برنج در زیر قرار گرفته‌اند.

 

سوالات متداول

تفاوت برنج و برنز چیست؟

اگرچه برنج و برنز هر دو از خانواده مس هستند، اما خواص، ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.بررسی کامل ما در مورد تفاوت های برنج و برنز را در این مقاله بخوانید.

 

برنج گرونتره یا برنز؟

قیمت برنج و برنز به عوامل زیادی از جمله میزان مس و فرآیند ساخت بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *