بازیافت نخاله های ساختمانی

بازیافت نخاله ساختمان

بازیافت نخاله ساختمانی نخاله‌ های ساختمانی که از آن با عناوین دیگری همچون ضایعات ساختمانی، پسماندهای ساختمانی، زباله‌ های ساختمانی، زائده‌ های ساختمانی و دور ریزهای ساختمانی و حتی طلای کثیف نیز یاد می‌ شود، زندگی شهری امروز را تحت‌ تاثیر قرار داده‌ اند. اگرچه از این مواد که حاصل پروژه‌ های عمرانی یا عملیات ساخت‌ و ساز هستند، اغلب به عنوان یک آلاینده زیست‌ محیطی در ایران و جهان یاد می‌ شود اما سال‌ هاست تولید ثروت از طریق مدیریت بازیافت نخاله‌ های ساختمانی، مورد توجه ویژه کارشناسان صنعت ساختمان و فعالان این حوزه است.

به گزارش آرمین ضایعات از آنجایی که عمدتا این ضایعات، حجم زیادی را اشغال می کنند، در مناطق شهری، یک معضل بزرگ تلقی می شوند. امروزه بازیافت نخاله های ساختمانی این معضل را به یک فرصت در کشور های مختلف تبدیل کرده است.

تاثیرات بازیافت نخاله ساختمان

تاثیرات بازیافت نخاله ساختمان: صنعت ساختمان، 40 درصد کل مواد خام کره زمین و 12 درصد مصرف آب جهان را شامل می‌ شود. همچنین 40 درصد از منابع انرژی جهان برای فعالیت‌ های ساختمانی به مصرف می‌ رسد. 25 درصد کل چوب مصرفی در جهان نیز برای پروژه‌ های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از این رو، میزان اتلاف مصالح و نخاله‌ های ساختمانی بر وضعیت محیط‌ زیست، اقتصاد و شرایط اجتماعی کشورها، تاثیر گسترده‌ ای دارد.

تحقیقات بین‌ المللی نشان می‌ دهد حجم نخاله‌ های ساختمانی در بین سایر زباله‌ های دنیا، حدود 13 تا 29 درصد است که آمار بالایی محسوب می‌ شود. البته برخی پژوهش‌ ها نیز درصد نخاله‌ های ناشی از عملیات ساخت و تخریب ساختمان را حدود 23 تا 33 درصدِ کل زباله‌ های خشک شهری عنوان کرده‌ اند. به گفته صاحبنظران این حوزه، نخاله‌ های ساختمانی از لحاظ وزنی، حدود 15 تا 30 درصد از کل ضایعات جامد یا مواد دور ریخته‌ شده توسط اجتماعات شهری، ضایعات کشاورزی، پسماندهای معادن و زباله‌ های صنعتی را تشکیل می دهند. این آمار و ارقام از یک‌ سو نگرانی‌ های ناشی از دفن این زباله‌ ها را تشدید می‌ کند و از سوی دیگر بیانگر این است که بازیافت این نخاله‌ ها و ضایعات ساختمانی، به حفظ محیط زیست و درآمد زایی منجر می‌ شود.

طبقه بندی انواع نخاله ساختمانی

  • طبقه بندی انواع نخاله ساختمانی:نخاله های ساختمانی شامل طیف متنوعی از ضایعات از جمله ضایعات آهنی و غیر آهنی، گچ، آجر، کاشی، قیر، بتن و شیشه، عایق ها، سیم و کابل های برق، چوب، پلاستيک، بلوک های سیمانی، لوله های برق کشی، پلاستيک و … هستند.
  • گروه دوم: عایق، میخ، سیم برق، میلگرد به عنوان ضایعات مصالح ساختمانی و مصالح لایروبی، کنده درختان و قلوه سنگ‌ ها به عنوان ضایعات حاصل از فرایند آماده‌ سازی یک پروژه ساختمانی. این نخاله‌ ها، ممکن است سرب، آزبست یا سایر مواد خطرناک باشند.
  • گروه سوم: آجر، بتن و چوب، عمده‌ ترین پسماندهایی هستند که مقدار آنها برابر با 10 تا 15 درصد کل مصالح ساختمانی است.
  • گروه چهارم: خاک، شیشه، گچ، بتن، سرامیک، سیمان، چوب، قیرگونی و سایر مواد مشابه.
  • گروه پنجم آجر، بتن، سنگ ساختماني، قطعات گچي، چوب، پلاستيک و فلزات.
  • گروه ششم: نخاله‌ ها مفهومی فراگیر دارند و مصالح مختلف مانند سنگ‌، آجر، بلوک، گچ‌، فولاد، شیشه، الوار، مصالح حاصل از لوله‌ کشی و برق‌ کشی، پوشش آسفالت بام و… را نیز شامل می‌ شود. این مواد یا در محیط‌ زیست و حوادث طبیعی مانند زلزله، توفان، سیل و… تولید شده‌ اند و یا حاصل عملیات ساخت‌ و ساز و تخریب هستند.

هدف بازیافت نخاله ساختمان

هدف بازیافت نخاله ساختمان:انواع نخاله‌ های ساختمانی، موضوع بازیافت این ضایعات، از دغدغه‌ های اساسی مدیران خصوصا مدیران شهری و شهرداری‌ هاست. در این رابطه، به‌ کارگیری دانش، فنون، ابزار و شیوه‌ هایی در فعالیت‌ های مختلف پروژه به منظور تحلیل، تصمیم‌ گیری، برنامه‌ ریزی، اختصاص منابع و کنترل مواد تولیدی ناخواسته در عملیات ساختمانی را مدیریت نخاله‌ های ساختمانی می‌ نامند.

تنظیم مجدد فعالیت‌ های ساخت‌ و ساز با هدف توسعه زیست‌ محیطی یعنی مصرف هوشمندانه منابع طبیعی، بهره‌ وری در مصرف انرژی، محدود کردن آلاینده‌ ها، توسعه اقتصادی به معنای بهره وری بالا، هزینه‌ های کم و سود بالاتر، توسعه اجتماعی به مفهوم افزایش سطح اشتغال، بهبود سلامت جامعه، افزایش بهره‌ وری فرآیند ساخت، از جمله اهداف مدیریت نخاله‌ ها یا ضایعات ساختمانی به شمار می‌ رود. همچنین برخی دیگر از صاحبنظران، جلوگیری از آلودگی محیط شامل آب، خاک و سنگ، بازیافت مصالح قابل‌ مصرف، هدایت صحیح مواد زائد به محل‌ های دفن و زیبا سازی را به عنوان اهداف بازیافت نخاله‌ های ساختمانی می‌ دانند.

اهمیت بازیافت نخاله ساختمانی

اهمیت بازیافت نخاله ساختمان:نخاله‌ های ساختمانی بازیافت‌ شده در کشورهای مختلف، متفاوت است اما در مجموع رایج‌ ترین کاربردهای نخاله‌ های ساختمانی را می‌ توان در موارد زیر برشمرد:

  • تهیه بتن
  • محوطه‌ سازی
  • راه‌ سازی
  • زیر سازی راه‌ ها
  • طراحی پارک‌ ها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *